Interview met Gijs Nillessen: SBE dagvoorzitter en communicatie-expert op presentatiemissie

26 september 2024 – Wie de evenementen van SBE bezoekt, heeft hem vast al eens aan het werk gezien: Gijs Nillessen. Hij is niet alleen de vaste dagvoorzitter bij de events van SBE. Nillessen van 360talk is ook een man met een missie.

Tijdens zijn studie Communicatiewetenschappen in Groningen kwam Nillessen in aanraking met het theater. Na zijn studie lag daar zijn focus. Met twee theaterprogramma’s tourde hij in 2010 en 2012 het land door. Nillessen: “Ik ben niet per se op het podium geboren. Ik ben erop geklommen. En dat kan iedereen. Ik kwam er zo wel achter dat ik praten leuk vond. Vrienden van mij hadden dat niet. Ze vroegen mij om tips over hoe je omgaat met het in de spotlight staan. Zo merkte ik dat ik mensen daarmee kon helpen. Dat was de start van mijn bedrijf. Eerst alleen en nu zijn we bij 360talk met z’n twaalven. Mijn missie: Mensen bereiken op grote schaal. En dan niet alleen de mensen die hun mond al opendoen, ook de stille massa.”

Als Nillessen voor SBE als dagvoorzitter op het podium staat dan weet hij, vanuit zijn communicatie-achtergrond, er als geen ander voor te zorgen dat gasten daar optimaal tot hun recht komen. Die gasten zijn vooral leden, die niet altijd gewend zijn om daar te staan. Nillessen: “Niet iedereen staat comfortabel op het podium. Voor sommigen gaat dat zover dat ze vooral bezig zijn om op dat podium te overleven.”

“Bij 360talk helpen we mensen om juist te presenteren met impact. Én met je daar goed voelen. Dat kun je namelijk leren. Al is het wel een vak apart. Een vak dat op scholen in Nederland nog veel te weinig aandacht krijgt. Terwijl het steeds belangrijker wordt. De tijd dat we mekaar echt in de ogen kijken, wordt steeds schaarser. Gebruik je die tijd niet goed – bijvoorbeeld door het teveel over jezelf te hebben, door je presentatie niet goed af te stemmen op je publiek of door alleen te zenden – dan is dat echt zonde van alle moeite. Het kost iedereen dan alleen maar tijd, energie en stress”, vult Nillessen aan.

Als Nillessen zelf op het podium staat, dan denk je al snel dat het hem gemakkelijk afgaat. Nillessen: “Dat lijkt maar zo. Een goede dagvoorzitter worden, is voor mij ook een ontdekkingsreis geweest. En nog steeds gaat daar heel wat voorbereiding aan vooraf. Voor de events van SBE zijn we weken bezig om de presentatie te tweaken. Toen we net begonnen, waren het nog hele technische bijeenkomsten over de gebruikelijke businessthema’s. Nu zetten we het veel breder en prikkelender op. We denken goed na over het verhaal. We hebben het ook over soft skills. En we bieden een podium aan mensen die vooruit willen. Dat is zo ontzettend leuk. Van de 25 events die ik nog wil doen per jaar, doe ik er daarom 4 voor SBE. Voorafgaand aan zo’n event ben ik mij enorm aan het focussen. En op het podium sta ik compleet ‘aan’. Zoveel zelfs, dat de borrel erna mij vaak niet meer lukt. Ik heb erna eerst wat tijd nodig om weer ‘uit’ te staan.”

Eigen methode

Samen met Jonas van der Vlugt, zijn compagnon bij 360talk, heeft Nillessen een methode ontwikkeld die vanaf januari 2023 ook in boekvorm beschikbaar is: Zelfverzekerd Spreken. Nillessen: “Onze methode is heel praktisch en bestaat uit vier stappen. De eerste is authenticiteit. Daarbij kijken we naar wat er in jouw brein gebeurt tijdens zo’n presentatie. Hoe ga je om met de angst en het ongemak dat je voelt om authentiek te kunnen presenteren? Voor een groep staan, voelt bijvoorbeeld vaak eenzaam. Dat kun je ondervangen door je te verbinden met je publiek. Door eerst een vraag te stellen. En dan wel eentje waarop je het antwoord ook echt graag wil weten. Dan ben je samen met iets bezig en voorkom je die eenzaamheid. De tweede stap is weten wat je wilt zeggen. Wat is precies het punt dat je wilt overbrengen? Dat punt verpakken we als derde in een goed verhaal: storytelling. En als laatste geven we tips over de te volgen strategie. Hoe deel je je presentatie in? Hoe maak je optimaal gebruik van het podium? En hoe zorg je voor interactie?”

Het team van Nillessen zorgt er nu in heel Nederland via deze methode voor dat steeds meer mensen goede, effectieve, interessante en interactieve presentaties kunnen geven. Nillessen: “We willen er zo vroeg mogelijk bij zijn. De methode is al geschikt voor leerlingen in groep zeven en acht, dus we geven de trainingen al aan die leeftijdsgroepen. Daarnaast richten we ons op het middenkader én op de boardroom. Bij directies is de druk om de presteren hoog, maar ze stellen vaak de verkeerde vragen. Ik vind het zo zonde om te zien dat ze amper gebruik maken van de ‘cognitieve overcapaciteit’ die vaak bij presentaties tegenover ze zit. Maak gebruik van die kennis! Gelukkig kunnen wij dat heel snel doorbreken, zonder lange consultancy- of ontwikkeltrajecten. We vragen ze om veel opener dat gesprek in te gaan. Vraag ‘Hoe gaat het op de afdeling?’ in plaats van ‘Wie heeft een goed idee?’. Als directies erachter komen dat het vaak zo simpel is, dan is men enorm opgelucht. Echt tof!”

De van oorsprong Twentse Nillessen is na zijn studie in de stad Groningen blijven wonen: “Ik was tijdens mijn studie al verliefd geworden op de stad. En op het platteland van Groningen voel ik me thuis. Ik herken er dezelfde cultuur als in Twente. Het is ook niet normaal wat Groningen allemaal te bieden heeft. Dat goud moeten we veel meer laten zien. Doe de deuren open, in plaats van in calimero-strategieën te belanden. Je wordt wat je zegt. Dus zeg niet dat we trotser moeten zijn, dan zijn we dat blijkbaar nog niet genoeg. Laat het zien. Ga naar Utrecht en stal voor de nieuwe generaties de Noordelijke showcase uit!”

Voor Nillessen is zijn bedrijf nu het belangrijkste. “We willen het bedrijf laten groeien, marktleider worden. En daarvoor zijn we al goed op weg. Dat doen we allereerst door uniek te zijn. Er is geen ander bedrijf dat doet wat wij doen voor zo’n brede doelgroep. We willen daarbij ook aansluiten bij andere Angelsaksische landen. Daarnaast willen we koploper zijn in ons vakgebied. Vers van de pers op dat gebied is dat we een AI-robot hebben laten ontwikkelen: Robin. Deze helpt je in een handomdraai met het bouwen van een presentatie, van onderwerp tot en met storytelling. En dat geheel gebaseerd op onze eigen methode. Dat doen we trouwens allemaal niet om het bedrijf in de toekomst goed te kunnen verkopen. Uiteindelijk willen we het doorgeven aan onze kinderen”, sluit Nillessen af.

Updates ontvangen? Schrijf u in voor onze nieuwsbrief of volg ons op LinkedIn!

 

Deel deze pagina: