Verdubbeling N33 schrappen is geen optie
Het is u niet ontgaan dat de verdubbeling van het tweede deel van de N33 richting Delfzijl onder vuur ligt. Door een grote overschrijding van het budget voor de verbetering van de ringweg Groningen, moeten andere projecten in de provincie waarschijnlijk wijken. Stopzetten van de verdubbeling van de N33 is een klap in het gezicht van de bedrijven in onze havens, die ondanks Covid-19 allemaal inzetten op forse investeringen in het kader van de vergroening van chemie en energie.
De Eemsregio heeft ruimtelijke voordelen ten opzichte van de randstad vanwege ruimte en bereikbaarheid moet daarmee hand in hand gaan. Bovendien zal de stikstofproblematiek waarschijnlijk niet aan de orde zijn bij aanleg van de weg.
“Wij verzoeken u met klem het doortrekken van de verdubbeling van de N33 mogelijk te maken. In het belang van Groningen. En in het belang van Nederland!” en “Het meewerken aan de verdere verdubbeling van de N33 is een kans voor open doel.”
Dat zijn de woorden van voormalig gedeputeerde Marc Boumans (foto) toen hij in 2016 het bestuursakkoord ondertekende. De jaren daarna is er hard gewerkt om de realisatie van de weg mogelijk te maken. Nu, bijna 5 jaar later en vlak voor de mogelijke start van de aanleg van de weg, dreigt het plan van tafel te gaan. SBE-voorzitter Frans Musters hierover: “Het is wat mij betreft onbestaanbaar dat de N33 nu niet gerealiseerd zou worden. De bedrijvigheid groeit sterk, de afspraken zijn lang geleden vast gelegd en we staan aan de vooravond van de aanleg van de weg!” Samen met gemeenten en het havenbedrijf zet SBE alles in om de weg gerealiseerd te krijgen. “Daarnaast is de belofte van de aanleg van de N33 direct verbonden met het eerst achterwege laten van de verbetering van het karrenspoor (red. N360 Groningen-Delfzijl). Ook is het nu tijd om de plannen te maken voor het verhogen van de brug over het Eemskanaal. Want door de toegenomen drukte moeten we daar ook echt mee aan de slag, willen we geen vaste plek in de file berichten gaan krijgen omdat de brug erg vaak open staat” aldus Musters. Een lichtpuntje zijn de nieuwe gelden die beschikbaar komen voor Groningen. De miljoenen vanuit Europa en Den Haag die op de plank liggen zouden goed ingezet kunnen worden om de aanleg van de N33 ook daadwerkelijk te realiseren.