BAM hard op weg om ’s werelds eerste emissievrije wegenbouwer te worden
Stap voor stap worden alle machines die gebruikt worden om asfaltwegen te leggen elektrisch of op waterstof.
Samen met partners is BAM Infra begonnen met het herontwerpen van aandrijflijnen en het ombouwen van haar bestaande machinepark. De hele set machines die nodig is om een glimmende weg te leggen wordt geëlektrificeerd of voorzien van waterstofverbrandingsmotoren.
Als machines zijn omgebouwd worden ze in de praktijk getest. Deze dan onderhuids ook groene machines kunnen dan direct worden getoetst op hun duurzaamheid en werkbaarheid.
Begin september was bij EEW Delfzijl een grote primeur. Een Vögele 1900-3 asfaltafwerkmachine met een waterstofverbrandingsmotor legde zijn eerste meters. Door de ombouw wordt bij deze machine jaarlijks alleen al 80.420kg CO2 bespaart.
“In onze machines kiezen we heel bewust voor waterstofverbranding en niet voor brandstofcellen “, aldus Marcel Keuskamp, commercieel manager bij BAM Infra. “Het vergt minder aanpassingen aan bestaande aandrijflijnen. Bovendien kunnen deze motoren draaien op elke soort waterstof. Hierdoor kan er bespaard worden op de reiniging tijdens de productie van waterstof en bestaat er de mogelijkheid reststromen waterstof te gebruiken”.
Later dit jaar zullen de laatste 2 ontbrekende materieelstukken van de complete asfaltset toegevoegd worden aan het emissievrije arsenaal. Vanaf volgend jaar kan BAM dus op locatie, asfalt werkzaamheden compleet emissievrij uitvoeren!